Oczywiście, w piątek 13 sierpnia 1899 roku urodził się geniusz filmowy Alfred Hitchcock. Dziś WomanEL opowiada o filmach, lękach i kobietach kultowego reżysera. Filmy Hitchcocka są pełne napięcia, tajemnicze, a jednocześnie bardzo głębokie. Sam reżyser jest uważany za klasyka kina suspensu, a thriller stał się jego znakiem rozpoznawczym.
Treść Filmy, które zmieniły ideę kina Lęki króla lęków „Hitchcockowskie” blondynki Geniusz filmowy Alfred Gitchcock. Źródło: Instagram
Filmy, które zmieniły kinematografię
Już od pierwszych filmów reżyser zaczął stosować swoją charakterystyczną technikę, nazwaną później „suspensem” – stopniowe narastanie napięcia, w wyniku którego widz odczuwa niepokój i strach.
Zarządzanie czasem dla mam: jak zoptymalizować codzienną rutynę
Swoją drogę na szczyt kinematografii Hitchcock rozpoczął od pracy jako elektryk w studiu filmowym. Następnie powierzono mu rysowanie tytułów do filmów. Z czasem Alfred zaczął pisać scenariusze i ostatecznie dostał pracę jako asystent reżyserów studia.
Geniusz filmowy Alfred Gitchcocka. Źródło: Instagram
W Hollywood Hitchcock stworzył swoje kultowe thrillery — Oczarowany, Wyznaję, Złap złodzieja, Okno na podwórze, Człowiek, który wiedział za dużo, Wybierz M, Psycho i Zawrót głowy, jeśli został zamordowany.
W wieku 23 lat kręci swój pierwszy film jako reżyser — “Morfina”. W 1923 roku na planie „Kobiety do kobiety” Alfred poznał swoją przyszłą żonę, montażystkę Almę Reville.
zmienił koncepcję kina. Źródło: Instagram
W 1926 roku Hitchcock nakręcił swój debiutancki thriller Rezydent, opowieść o maniaku atakującym blondynki. Chwała przyszła do niego z taśmą „Szantaż”, która stała się pierwszym brytyjskim obrazem z dźwiękiem i odniosła ogromny sukces w kasie. Spośród wczesnych filmów Hitchcocka na uwagę zasługują również 39 kroków (1935) i Zniknięcie damy (1938).
Wraz z wybuchem II wojny światowej Hitchcock przeniósł się do Stanów Zjednoczonych. Tam rozpoczyna współpracę ze znanym producentem Davidem Selznickiem. W 1940 roku ukazał się jego pierwszy amerykański film, Rebecca, z udziałem Laurence'a Oliviera i Joan Fontaine, aw 1941 roku słynny thriller Podejrzenie. Oba filmy otrzymują Oscara.
Geniusz filmowy Alfred Gitchcock. Źródło: Instagram
W Hollywood Hitchcock kręci swoje kultowe thrillery Zaklęty, Wyznaję, Złap złodzieja, Okno na podwórze, Człowiek, który wiedział za dużo, Wybierz M jak morderstwo, „Psychoza”, „Zawroty głowy”.
Ostatnim filmem Hitchcocka był Family Plot z 1976 roku. Królowa Wielkiej Brytanii Elżbieta II nadała reżyserowi tytuł szlachecki.
Hitchcock lubił też grać we własnych filmach – były to małe role bez słów. Poszukiwanie reżysera wśród epizodycznych postaci jego filmów to wciąż rytuał i atrakcja dla kinomanów.
Lęki przed Królem Strachów
Hitchcock wiedział z pierwszej ręki o lękach i fobiach: on sam cierpiał na nie przez całe życie. Był uważany za dziwnego i chorego psychicznie z powodu swoich uprzedzeń.
Bał się wszystkiego – policji, nieznajomych, jazdy samochodem, samotności, tłumów, wysokości, wody i konfliktów. Hitchcock powiedział, że dzieciństwo kojarzy mu się ze strachem, niepewnością, dezorientacją i fatalnymi momentami.
świat… Źródło: Instagram
Król horroru dał nam kultowy film Vertigo z 1958 roku. On sam, podobnie jak bohater filmu, detektyw John Ferguson, cierpiał na zawroty głowy i obsesyjny lęk wysokości.
Hitchcock nigdy w życiu nie próbował jajka – ten produkt wywołał w nim prawdziwy horror. Był pewien: biała, owalna rzecz bez dziur jest przerażająca!
Widok żółtka obrzydził mu o wiele bardziej niż płynąca krew. Być może niezwykłą fobią reżysera była ovofobia, czyli strach przed jajkami.
Boję się jajek. Co gorsza, budzą we mnie odrazę,
oświadczył Hitchcock.
Lęki króla lęków. Źródło: Instagram
Najsłynniejszym przesądem reżysera była obawa, że ktoś pozna fabułę jego nadchodzącego filmu. Podczas kręcenia thrillera Psychoza Hitchcock zmusił wszystkich, którzy pracowali na planie, do podpisania umowy o zachowaniu poufności.
Bardzo zależało mu na tym, aby widz nie domyślił się decyzji do ostatniej chwili. Co więcej, Hitchcock próbował wykupić cały nakład powieści, na podstawie której nakręcił film. Z tym samym celem – żeby nikt nie wiedział jak to się skończy.
Hitchcock Blondynki
Głównym fetyszem w życiu brytyjskiego reżysera były nordyckie blondynki. W swoich bohaterkach chciał zobaczyć przede wszystkim „stłumione pożądanie”. Dlatego nigdy nie zapraszał do swoich obrazów głównej blondynki wszechczasów i narodów – Marilyn Monroe.
prawdziwe prostytutki,
powtórzył reżyser więcej niż raz.
Pierwsza blondynka Hitchcocka, Madeline Carroll. Źródło: Instagram
Pierwszą „Hitchcockowską blondynką” była Medlin Carroll, którą reżyser zaprosił w połowie lat trzydziestych do filmów „39 kroków” i „Tajny agent”. Szeregi muz w różnych okresach uzupełniały: Kim Novak, Joan Fontaine, Doris Day, Janet Leigh (scena pod prysznicem z „Psycho” z jej udziałem jest uznawana za najbardziej szokującą w kinie), Grace Kelly, Vera Miles i Tippi Hedren. Swoje zakłopotanie, zachwyt i tęsknotę wywołane przez kobiety Hitchcock przelewał na filmach.
Janet Leigh. Źródło: Instagram
Blondynki są najlepszymi ofiarami. Jest jak czysty śnieg z wyraźnie widocznymi krwawymi śladami stóp,
powiedział.
Ulubioną aktorką Hitchcocka była Grace Kelly, chociaż pojawiła się tylko w trzech jego filmach: „Jeśli jesteś zamordowany, wybierz M, Złap złodzieja i Tylne okno”.
Ulubioną aktorką Hitchcocka jest Grace Kelly. Źródło: Instagram
Ona jest jak wulkan pod śniegiem. Za jej chłodem kryje się niesamowity żar namiętności,
mówił o Kelly Hitchcock.
Reżyser był gotów zapłacić każde pieniądze, by aktorka wystąpiła w jego filmach. Byli przyjaciółmi nie tylko na planie. Krążyły plotki o jego miłości do aktorki, więc decyzja Kelly'ego o opuszczeniu Hollywood i ślubie z księciem Rainierem III z Monako złamała reżyserowi serce pod każdym względem.
O nowym fantastycznym thrillerze akcji, który sam reżyser nazwał „Hitchcock na sterydach, dowiedz się tutaj.